uden

Uden komt voor het eerst voor in verhalen rondom het jaar 1200. Uit oude kaarten kun je zien dat Uden rond de kom bestond uit verschillende nederzettingen, die geleidelijk een eenheid zijn gaan vormen.


Nog voor het einde van die 14de eeuw ontstaat het Land van Ravenstein en behoort Uden tot deze eenheid. Dit Land van Ravenstein ligt als een enclave in Brabant. De grens loopt door het plaatsje Mariaheide en houdt stand tot 1794, als de Fransen dit gebied en de Republiek binnenvallen. In 1800 wordt het Land van Ravenstein verkocht aan de Nederlanden en vanaf 1815 hoort het bij het nieuw gevormde Koninkrijk der Nederlanden. Uden en haar inwoners maken dus pas sinds 1815 deel uit van de Nederlandse geschiedenis. In tegenstelling tot de Republiek der Verenigde Nederlanden heerst in het Land van Ravenstein godsdienstvrijheid en heeft tot op de dag van vandaag invloed op Uden en haar inwoners.

Uden ontwikkelde zich in de 20e eeuw tot een regionaal centrum voor de plaatsen in de omgeving. Een regiofunctie die Uden tot op de dag van vandaag heeft gekoesterd. Een tijd lang had Uden zelfs een station aan het zogenaamde Duits lijntje: de spoorlijn Boxtel – Wesel.

Vanaf 1950 groeit Uden snel. De gemeente wordt in de jaren 50 aangewezen als industrialisatie- en ontwikkelingskern in Noordoost Noord-Brabant. Industrialisatie krijgt hoge prioriteit, waardoor de structuur en het aanzien van Uden totaal verandert. De onstuimige groei van Uden in de jaren 50 tot in de jaren 70 wordt mede bepaald door de komst van de Koninklijke Luchtmacht op de vliegbasis Volkel en de vestiging van grote bedrijven zoals Philips. Uit alle delen van het land vestigt men zich in Uden. De laatste decennia is Uden doorgegroeid naar een woonstad met een groot en sterk winkelcentrum.
 

uden op de kaart